لار با وجود اینکه یکی از قطب‌های تولید گندم فارس است ولی به دلیل نداشتن کارخانه آرد، گندم تولیدی خود را به بقیه کارخانه‌های فارس تحویل می‌دهد و حدود ۷۰ درصد آرد مورد نیاز خود را از کارخانه آرد شیراز و ۳۰ درصد آن را از کارخانه آرد جهرم، فسا و لامرد تامین می‌کند.
کد خبر: ۹۶۶۵۱۳
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۳ 25 May 2021

تابناک فارس به نقل از میلاذ لارستان: ۷۵ درصد از اراضی زراعی لارستان به کشت محصول گندم و جو اختصاص دارد. سطح زیر کشت گندم این شهرستان ۱۶ هزار و ۹۰۰ هکتار است و طبق پیش‌بینی‌ها تا پایان فصل برداشت بیش از ۴۰ هزار تن گندم مازاد بر مصرف کشاورزان به ۶ مرکز خرید گندم شهرستان تحویل داده می‌شود.

این شهرستان با وجود اینکه یکی از قطب‌های تولید گندم فارس است ولی به دلیل نداشتن کارخانه آرد، گندم تولیدی خود را به بقیه کارخانه‌های فارس تحویل می‌دهد و حدود ۷۰ درصد آرد مورد نیاز خود را از کارخانه آرد شیراز و ۳۰ درصد آن را از کارخانه آرد جهرم، فسا و لامرد تامین می‌کند.

۶ شهریور ۱۳۹۸ کلنگ ساخت کارخانه آرد در شهرک صنعتی لار به زمین زده شد. آنطور که در خبرها آمده این کارخانه در زمینی به مساحت ۲ هکتار و با اعتباری بالغ بر ۳۵ میلیارد تومان توسط بخش خصوصی احداث و برای ۵۰ نفر نیز به صورت مستقیم اشتغال‌زایی می‌‌شود. در این کارخانه آرد سمولینا و آرد گندم با ظرفیت اسمی تولید ۵۰ هزار تن در سال تولید خواهد شد.

با گذشت حدود ۳۴ ماه از کلنگ‌زنی این کارخانه هنوز خبری از افتتاح آن نیست و رسانه میلاد لارستان در مطلبی با تیتر”احداث کارخانه آرد لارستان در کدام پیچ و خم مانده است” خواهان پاسخگویی اداره صنعت، معدن و تجارت لارستان در این زمینه شده است.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت لارستان در گفت‌وگو با گلشن لارستان گفت: مراحل ایجاد یک کارخانه به این صورت است که سرمایه‌گذار در ابتدا جواز تاسیس می‌گیرد و شروع به ساخت و ساز می‌کند. وقتی ساختمان کارخانه تکمیل و دستگاه‌ها و تجهیزات در آن مستقر شد بعد از بازدید کارشناسان برای دریافت پروانه بهره‌برداری معرفی می‌شود و بعد از اینکه جواز بهره‌برداری دریافت کرد اقدام به فعالیت می‌کند.

به گفته علی‌محمد ابراهیم‌زاده مجوز اولیه تاسیس برای کارخانه آرد لارستان توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت صادر شده است و سرمایه‌گذاران این کارخانه آقای برومند و خرسند بسیار پیگیر و مشتاق راه‌اندازی این کارخانه هستند و حتی تجهیزات آن را از دبی خریداری کرده‌اند.

آنطور که ابراهیم‌زاده گفته است زمانی که پیشرفت فیزیکی این کارخانه به حدود ۷۰ درصد رسید جواز تاسیس آنها تمام شده بود و باید برای تمدید آن اقدام می‌کردند ولی از آنجا که تمام صنایع مرتبط با جهاد کشاورزی به سازمان جهاد کشاورزی واگذار شد باید برای تمدید جواز تاسیس به جهاد کشاورزی مراجعه می‌کردند.

جهاد کشاورزی برای تمدید جواز تاسیس این کارخانه نیاز به استعلام از شرکت غله فارس برای اطمینان از تامین گندم آن داشته است اما به گفته ابراهیم‌زاده شرکت غله در ابتدا گفته بود که نمی‌تواند گندم را به قیمت مصوب دولتی به دست کارخانه برساند و گندم مورد نیاز این کارخانه باید به قیمت آزاد خریداری شود که این موضوع اصلا صرفه اقتصادی برای سرمایه‌گذاران این کارخانه نداشت.

به گفته رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت لارستان ظاهرا با رایزنی‌هایی که انجام شده شرکت غله با تامین گندم این کارخانه با قیمت مصوب دولتی موافقت کرده و جواز تاسیس این کارخانه تمدید شده اما جزئیات دقیق این موضوع و زمان بهره‌برداری و غیره باید از جهاد کشاورزی لارستان پرسیده شود زیرا این کارخانه الان زیر نظر آنها است.

ف ۱۱۰

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار